DİĞER İÇERİKLER

Ahmet Hikmet Müftüoğlu’nun Edebi Anlayışı ve Eserleri

Ana Sayfa » 11.SINIF » TÜRK EDEBİYATI » 11.SINIF TÜRK EDEBİYATI DERS NOTLARI » Ahmet Hikmet Müftüoğlu’nun Edebi Anlayışı ve Eserleri
Sitemize 09 Nisan 2015 tarihinde eklenmiş ve 384 views kişi tarafından ziyaret edilmiş.

Ahmet Hikmet Müftüoğlu'nun Edebi Anlayışı ve Eserleri

1. Mizacı ve eserlerinde ele aldığı konular itibariyle Servet-i Fünun sanatçılarından ayrılan Ahmet Hikmet Müftüoğlu, 1908 yılından sonra Servet-i Fünun ve Fecr-i Âti topluluklarını etkileyen milliyetçilik akımının tesiri altına girmiştir.

Genel olarak “Türkçülük” adını alan ve edebiyatta “Millî Edebiyat Cereyanı” diye anılan milliyetçilik hareketinin yalnız edebi yönü ile değil,  aynı zamanda sosyal ve siyasî yönleri ile de uğraşmış; bu hareketin Türk Derneği, Türk Yurdu ve Türk Ocağı gibi “kültürel münasebetlerin sürdürülmesi yoluyla genel Türk Birliği’ni gerçekleştirme” gayesini güden kuruluşların çalışmaları ile de yakından ilgilenmiştir.

Böylece sanatını sosyal hizmet evermek kararını almış oldu. Çağlayanlar adlı eserinde, milliyetçi bir söylemle yazdığı öykülerini toplamıştır.

2. Dili “yazıda da konuşma dilini hâkim kılma” hedefine uygun olduğu gibi, üslubu da konuşma üslubuna çok yakındır.

3. Gönül Hanım adlı romanında, Birinci Dünya Savaşı sırasında Kafkasya cephesinde Ruslara esir düşüp Türkistan’daki bir esir kampına gönderilen bir Türk teğmeninin orada karşılaştığı Gönül adlı bir Tatar kızının rehberliği ile eski Türk ülkelerini dolaşmasını ve ülkü birliği yaptığı o kızla sevişmesini anlatır. Romanda, Türk tarih ve medeniyetinin eskiliği, büyük değeri ve Pantürkizm(Türk Birliği) ideali üzerinde durur.

4. Haristan ve Gülistan adıyla kitaplaştırdığı kısa ve lirik öykülerinin dili, devrine göre daha sadedir. Servet-i Fünun kuşağına mensup olduğu bu dönem öykülerinde bile, yaşamın sıkıntılarını, tam bir kaçış ve sızlanma psikozu ile değil, estetik yaratımı açımlayan bir araç olarak görür.

5. Eserleri: Leyla Yahud Bir Mecnunun İntikamı(1890), Haristan ve Gülistan (1890), Çağlayanlar(1922), Gönül Hanım (Tasvir-i Efkâr’da tefrika, 1920,yeni yayını 1971), Salon Köşeleri, Bir Tesadüf, Bir Safha-i Kalb, Kadın Ruhu, Silinmiş Çehreler, Beliren Simalar 

Paylaş
Sitemizdeki Benzer İçerikler

Yorumlar

Bu Yazıya Toplam 0 Yorum Yapılmış

İsminiz

E-Posta Adresiniz

Şehir

Önceki yazıyı okuyun:
Hüseyin Cahit Yalçın’ın Edebî Anlayışı ve Eserleri

Hüseyin Cahit Yalçın’ın Edebî Anlayışı 1. Ahmed Mithat tesirinde kalmıştır. Mizacı gereği, duygu ve hayalden çok mantık ve muhakemeye bağlıdır....

Kapat