DİĞER İÇERİKLER

SERVET-İ FUNUN`DA TEVFİK FİKRET DÖNEMİ

Ana Sayfa » 11.SINIF » TÜRK EDEBİYATI » 11.SINIF TÜRK EDEBİYATI DERS NOTLARI » SERVET-İ FUNUN`DA TEVFİK FİKRET DÖNEMİ
Sitemize 16 Temmuz 2014 tarihinde eklenmiş ve 427 views kişi tarafından ziyaret edilmiş.

SERVET-İ-FUNUN`DA-TEVFİK-FİKRET-DÖNEMİ

 

Servet-i Fünunun şüphesiz en önemli ve görkemli dönemi Tevfik Fikret'in yönetimi döneminde olmuştur.

1896'da Recaizade Ekrem Bey'in elinden tutup, çalışmak üzere Servet-i Fünun'a getirmesinden kısa bir müddet sonra derginin yazı işleri müdürü olan Tevfik Fikret, son şiirinin yayımlandığı 1900 senesindeki 495 numaralı sayısına kadar dergiyi büyük bir ciddiyet ve disiplinle çıkarmayı başarmıştır. Tevfik Fikret'i mesai arkadaşı ve yazar Hüseyin Cahit Yalçın'ın kaleminden okuyalım:

"Servet-i Fünun hareketinin ruhu şüphesiz ki Fikret idi. Fikret'in etkili ve yüksek kişiliği çekici bir güç gösteriyor, bütün saygıları ve sevgileri kendi üzerinde topluyordu. Servet-i Fünuncular yalnız edebiyat kanılarına da değil; siyasal ve toplumsal dileklerinde, kişisel dostluklarında da birbirlerine bağlı bir görünüm içindeydiler. Bu birliğin odak noktası yine Fikret'ti."

Tevfik Fikret tüm bu vasıflarıyla her nasıl Servet-i Fünun'u başarılı kıldıysa, yine aynı vasıflan yüzünden Servet-i Fünun'dan koptu. Mizacından ötürü Ahmed İhsan Bey'i ticaretin getirdiği günlük davranışlarından dolayı sürekli iğneler, ince ince alay ederdi. Oysa bunlar kusur değil günlük yaşamın getirdiği mecburiyetlerdi. Sonunda Tevfik Fikret'in bu eleştirel yaklaşımları Ahmed İhsan'da kırgınlık derecesine vardı ve ayrılacağını kesin bir dille bildirdi.

Yerine Hüseyin Cahit'in geçmesini istiyordu. Kısa süren Hüseyin Cahit döneminden sonra dergi ağırlığını kaybedip Meşrutiyet'e kadar, bir magazin olarak varlığını sürdürdü. Daha sonra Fecr-i Aticilere de kucak açan dergi bir daha Tevfik Fikret dönemindeki ağırlığına ve görkemine kavuşamadı. Meşrutiyet ertesi, günlük gazete olarak da çıkan dergi kısa bir müddet sonra bu maceradan da vazgeçti.

Birinci Dünya Savaşı'yla beraber yayınına ara veren dergi 1924'te tekrar yayına başladı. Ancak Cumhuriyet'in ilk döneminde yapılan kalkınma hamlelerinin neşrinden dolayı dergi başka bir kimlik edinemedi. 1942'de Ahmed İhsan Bey'in ölümünden sonra iki yıl daha yaşayıp yayın hayatına son verdi.

Ahmet İhsan kapaklarında tesettüre girmemiş kadın tabloları basardı. Servet-i Fünun içinde de Avrupa'dan getirdiği kalıplarla çok kaliteli promosyon tabloları kullanırdı.

Servet-i Fünun'un en büyük özelliği şüphesiz yayımladığı resimlerdi. Kapakta kullanılan resim ya da illüstrasyonlar çeşitli konularda olabiliyordu. Yukardaki "İstanbul'da deniz mevsimi" konulu kapak çizimi mayolu insanları göstermesi açısından büyük ilgi toplamıştı.

İlk sayılarda logoya çok önem veriliyordu. (1) Daha sonra kapağa her tür konu girmeye başladı tabii ki nihai amaç padişahı kızdırmamaktı. Hicaz Demiryolu inşaatına çok önem verilir, Edirneli itfaiyeciler gibi idari konular bile kapak olurdu. (2,3) Edebiyatın da sık sık konu olduğu kapaklara Cumhuriyet'ten sonra reklamlar (6,7,8) ve futbol da (9) dahil oldu.

Rifat DEDEOĞLU, Popüler Tarih Dergisi, Ağustos 2000, Sayfa:32-35

Paylaş
Sitemizdeki Benzer İçerikler

Yorumlar

Bu Yazıya Toplam 0 Yorum Yapılmış

İsminiz

E-Posta Adresiniz

Şehir

Önceki yazıyı okuyun:
Tanzimat ve Servet-i Fünûn Hikâyeciliğinin Karşılaştırılması

  Tanzimat yazarları hikâyelerde sosyal yarar amaçlamıştır. Bu açıdan hikâyelerde evlilik sorunları, gelenek ve töre, batıl inançlar, esaret, yanlış Batılılaşma...

Kapat